Support voor Solis omvormers

Lees hier: Nederlandstalige handleiding Solis 1.0

Lees hier: WiFi handleiding Solis Omvormer

 

Veelgestelde vragen

Welk AP netwerk is van mijn omvormer?

Mogelijkheid 1: Er zit een barcodesticker op het doosje van de WIFI stick waar ook een nummer bijstaat. Dit is jouw app-netwerk.
Mogelijkheid 2: Je logt in op de website www.ginlongmonitoring.com klikt op de tab instellingen (settings), vervolgens op de tab toestel (device). Hier zie je bij datalogger S/N jouw wifi kaart nummer. Dit nummer vooraf gegaan door AP_.. is het AP netwerk waarop je je omvormer opnieuw kan koppelen aan je netwerk.

Waarom zegt de site vaak dat ik geen opbrengst heb terwijl de omvormer dan wel werkt?

Als de omvormer wel al eerder verbonden was met uw netwerk maar de verbinding tussen de Solis-website met de omvormer vaak wegvalt, kan er sprake zijn van een zogenaamd IP conflict. Zeker als het opnieuw verbinden van de omvormer met de router weinig oplost. Dit betekent dat een ander apparaat in uw netwerk hetzelfde IP-nummer krijgt toebedeeld / heeft als de omvormer.
Het IP conflict is op de volgende manier op te lossen:
  1. Log in op de WiFi-stick van de omvormer
    Geen idee hoe? Ga naar stap 2.
    Gelukt? Ga direct naar stap 3.
  2. UTP: Kijk op de router bij de aangesloten apparaten wat het IPnummer van de stick is. Vraag de provider waar je dat kan vinden of lees de handleiding van de router of zoek met google naar je type router. Gelukt: Typ het IPnummer van de stick in, in je browser (internetbladerprogramma) en ga naar stap 3
    WIFI: Kijk op de wifi stick aan de onderkant van uw omvormer welk serienummer hier op staat. Ga met een mobiele telefoon, PC, Laptop of tablet naast de omvormer staan, kijk in uw netwerk instellingen van uw apparaat en ga naar wifi. Verbind met een netwerk genaamd AP_*********** de sterretjes zijn het serienummer van uw wifi stick. Eenmaal verbonden met dit netwerk ga naar uw browser en typ in de adresbalk 10.10.100.254 vul als wachtwoord: admin en als gebruikersnaam: admin    Ga naar stap 3
  3. Ga naar de Wizard, doorloop deze tot de IP instellingen.
  4. Zet Obtain an IP adress automatically op: Disable
  5. IPnummers bestaan uit 4 sets getallen gescheiden door punten. (UTP Van het nummer wat boven in de adresbalk staat, kunnen de eerste drie sets getallen gebruikt worden, maar de laatste dient vervangen te worden door een hoog nummer, neem 250.) (WIFI zoek het ip adres van je router, hier zijn verschillende manieren voor die op verschillende websites uitgebreid zijn uitgelegd, vervang de laatste reeks getallen met een hoog nummer, neem 250)
  6. Subnet Mask: 255.255.255.0
  7. Gateway: Dit is het adres van je router. Weer die 3 eerste sets getallen, maar dan een 1 of 254. Dit kan je ook terugvinden in je computer of telefoon, want alle apparaten in huis dienen dit adres te weten, anders heb je geen internet via de router.
  8. DNS Server: 8.8.8.8 (is van google en werkt daardoor internetaanbieder onafhankelijk)
  9. Doorloop de rest van de wizard.
  10. Verbind uw apparaat weer aan uw thuisnetwerk. Wacht 15 minuten en probeer weer in te loggen op uw logger site.

 

Op de app en website van mijn omvormer staat geen opbrengst. wat nu?

Zorg altijd dat je met niet meer dan één apparaat tegelijk op de monitoringssite bent ingelogd.

1. Kijk of op het schermpje van de omvormer of hij energie aan het opwekken is.

Nee?
A.
 Is er voldoende zonlicht buiten? Als het te duister is voor een omvormer om op te kunnen starten, kan je meestal ook niet “werken” aan de verbinding met je router. Wacht op voldoende zon.
B. Licht genoeg, maar toch doet de omvormer het niet:

  • Zorg dat de DC switch op de omvormer aan staat (niet elke omvormer heeft deze schakelaar).
  • Kijk of de stekkers die aan de rode en zwarte bekabeling zitten netjes en onbeschadigd in de omvormer steken. Zoniet, neem contact op met uw installateur.
  • Kijk in de meterkast of de zekeringgroep waarop de zonnepanelen aangesloten zijn niet uit staat

Ja, maar brandt er een rood lampje en/of er staat een storingsmelding in beeld?
Dat is niet zo mooi, maar normaliter zou ook de storing op die monitoringsite moeten staan. Controleer of de zekering in de meterkast en/of het afsplitsingskastje wel ON staan. Ga naar punt 2.

Ja
Mooi dan is het alleen de monitoring die niet werkt; er wordt wel gewoon energie opgewekt. Ga naar punt 2.

2. Als de omvormer draadloos verbonden zou moeten zijn, zou het kunnen dat hij de verbinding kwijt is doordat:

  1. Er een nieuwe router is.
  2. Er een storingsbron (bijgekomen) is (bijvoorbeeld een nieuwe router van de buren op hetzelfde WiFi-kanaal)
  3. De verbinding altijd al wat zwak was.
  4. Er een nieuw draadloos apparaat in huis het IP-nummer van de omvormer ingepikt heeft.

Aangeraden wordt je omvormer opnieuw te verbinden met je router. Hiervoor dienen de meeste omvormers wel aan te zijn (zie 1) en zie de handleiding die op deze pagina staat hoe je dit kunt doen.

Kan je het draadloze wifi-punt (=AP netwerk) van je omvormer niet benaderen?

  1. Vergewis je ervan dat je je eigen omvormer-AP-netwerk probeert te benaderen en niet die van de buren.
  2. Lukt het echt niet meer? Door de WiFi-stick te resetten wordt de ingestelde gebruikersnaam en wachtwoord gereset en wordt het AP-netwerk weer zichtbaar. Dat kan door middel van een Android-app. We kunnen deze op verzoek toezenden.

Probeer nu weer opnieuw met je AP-netwerk te verbinden en vertel deze (opnieuw) met welk wifi-netwerk hij moet verbinden en wat het wachtwoord is.

 

Heb je een nieuwe router en komt er bij het configureren helemaal geen verbinding meer tussen de omvormer en het internet tot stand?

  1. Er zijn enkele routers die standaard zo worden uitgeleverd dat alle poorten voor communicatie anders dan die voor mail- en webverkeer zijn afgesloten. In het verleden kwam dat soms voor bij routers van Telfort en de Experiabox. Deze poorten moeten dan weer worden opengezet zodat de gegevens van de omvormer er door kunnen. Kijk in de handleiding van de router hoe je deze poorten 8899, 10004, 8844, 8845 ook bij de nieuwe router weer kan openzetten.
  2. Indien op MAC adres beveiligd: Zorg dat het MAC adres van de omvormer ook in de lijst van toegelaten apparaten van je router staat
  3. Als je tussen router en omvormer ook nog een versterker of PowerLine hebt gekregen, kan deze ook het verkeer blokkeren. In dat geval is het aan te raden de omvormer een vast IP-nummer te geven, en zo nodig via NAT-instellingen het verkeer naar de omvormer te leiden.

Mocht dit met alle tips nog steeds niet lukken, zou het kunnen dat je netwerk zeer goed beveiligd is of dat het netwerk eigenlijk ook niet lekker werkt met andere draadloze apparaten. Of dat het signaal te zwak is op de plek waar de omvormer hangt. In dit geval raden wij je aan contact op te nemen met een computerexpert die netwerkproblemen in huis kan oplossen. De volgende bedrijven hebben onze klanten positieve ervaringen mee:
ComToday, Heemskerk, tel: 0251-200627